Saturday, 19 December 2009

SYAITAAN!!!

Umar Al-Khattab r.a berkata :terdapat 9 jenis anak syaitan :

1) ZALITUUN : Duduk d pasar spy manusia hlg jmt crmat.Goda mnusia berbelanja lbh

2) WATHIIN : Pergi kpd orang yg dpt musibah spy sangka buruk pd Allah.

3) A'AWAN : Mghasut pmrntah spy xmndkati rakyat , seronok dgn kdudukan dan kkyaan ,
tidak mdgar kata ulama

4) HAFFAF : Berkwn baik dgn kaki botol.Meghmpiri org2 dtmpat maksiat (kelab mlm , disko)

5) MURRAH : Rosakkn & lalaikan org suka muzik @ ahli muzik shga lpa pd Allah

6) MASUUD : Duduk d bibir mulut manusi spy mftnah , gosip ,mgmpat

7) DAASIM : Duduk d pintu umah.Jk x beri salam,Daasim akn btndak agar blaku mslah
umah tgga.

8) WALAHAAN : Menimbulkan rasa was -was dlm dri manusia khususnya ktka wudhuk,
solat & ibadat2 lain.

9) LAKHUUS : Merupakan shbat org majusi yg sembah api / matahari.

--izzati amni--




Monday, 19 October 2009


Salam, semua!


Semalam bertarikh 17/10/2009, penulis telah cuba satu resepi baru bersumberkan satu laman yang penulis telah lawat. Tapi, resepi ini penulis telah ubah sikit mengikut selera penulis. Memang sedap!Selamat mencuba ye!
~Sambal Ikan Bilis Dengan Ubi Kentang~

Bahan-bahan:
Bawang merah } ditumbuk
Bawang putih }ditumbuk
Cili kering }ditumbuk
Cuka
Ubi kentang [dihiris bulat] } biar lama goreng kentang tu supaya kentang tak lembik
Ikan bilis } digoreng garing


Cara-cara penyediaan:
1. Tumiskan bahan tumbuk hingga naik bau di dalam kuali.
2. Masukkan cili kering.
3. Masukkan beberapa titik cuka makan dan kacau. Masukkan garam dan gula.
4. Tunggu hingga sambal tu naik minyak baru masukkan bahan yang digoreng tadi dan gaul rata.

5. Akhir sekali, masukkan daun sup agar masakan kita wangi dan menyelerakan

Sumber : http://www.resipi.net/cookbook/question.php?ID=606

prepared by,

Norni Muhamad

Biologist,Uitm


Wednesday, 24 June 2009

Salam wbt,
ehm..ehm..apa yang penulis nak cakap kat sini sempena 'hari istimewa' penulis yang jatuh pada 24/06/1989.Sedar tak sedar penulis duk kira2 yang penulis ni dah masuk umur 20 tahun,cepat betul masa berlalu. Orang kata umur ni antara umur nak ke arah dewasa dan tahun remaja dah berlalu pergi dengan macam2 kenangan, tapi penulis fikir2la dewasakah penulis ni?pesan mak penulis,''kalau nak jadi dewasa,kau kena lah ubah perangai dari budak2 ke lebih matang.''
MATANG-satu perkataan yang sering menghantui semua orang terutamanya bagi orang yang umurnya semakin menginjak tahun, semakin menigkat umur ke arah matang.Sebenarnya penulis sendiri tercari2 apa yang perlu dilakukan untuk menjadi matang..tapi,menurut apa yang penulis search perkataan ni dalam wiki,matang adalah satu istilah matang menggambarkan segala organisme yang telah matang, tapi lazimnya merujuk kepada manusia(orang) yang bukan lagi anak-anak dan telah menjadi seorang lelaki atau wanita. Ketika ini matang dapat diertikan dari aspek biologi iaitu sudah akil baligh,hukum sudah berusia 16 tahun ke atas atau sudah menikah, munurut undang2 perkahwinan iaitu 19 tahun untuk lelaki dan 16 tahun untuk wanita dan karakter peribadi iaitu kematangan dan tanggungjawab. Pelbagai aspek matang ini sering tiada konsisten dan subjektif. Seseorang dapat saja matang secara biologi dan memiliki perilaku matang,tapi tetap diperlakukan seperti anak kecil jika berada dibawah umur dewasa secara hukum.Sebaliknya seseorang dapat secara legal dianggap dewasa, tapi tidak memiliki kematangan dan tanggungjawab yang mencerminkan sifat dewasa.
Hari ni penulis tak sambut hari istimewa seperti tahun lepas yang mana penulis bersama mak dan abang hanya pergi makan2 kat Restoran Puteri Terapung. Masa kat restoran tu, mak order menu Steamboat-salah satu masakan Cina yang berasaskan makanan laut,bebola,sedikit mee,telur dan sayur2 lembut
Tapi, tahun ni mak penulis bagi wang saguhati untuk simpanan.

prepared by,

Norni Muhamad
-Biologist,Uitm-









Thursday, 18 June 2009

Jom dengar

Salam wbt,
Ini giliran penulis pula nak post pasal lagu-lagu arab yang best!Entah kenapa semenjak dua menjak ni penulis suka sangat dengar lagu-lagu arab. Ni antara koleksi lagu-lagu arab yang penulis ada terutamanya alunan dari

Muhammed al Husayn

1. Muhammad al Husayn - Mawlay (Islamic nasheed) Al-Aqsa

video


Hadad Alwi

1.
Nasheed - Ummi by Haddad Alwi and Sulis
aduss,video x dpt download pula..huhuhu..nanti2 penulis cuba nak download sekali lagi,sabar ye!


Meshary AlArad

1.Farshi Turab

video


by,
Norni Muhamad
Biologist,Uitm.

Wednesday, 17 June 2009

RUPANYA MIRIP RASULULLAH..

Siapa?Adakah anda tahu?Isterinya?anaknya?cucunya?

Hassan bin Ali bin abi Talib,cucu kepada Rasulullah SAW drpada puteri baginda, Siti Fatimah Az-Zahra adalah seorang pemuda yg dikatakan plg byk mirip Rasulullah SAW.Beliau dilahirkan pada bulan Ramadhan tahun 13 Hijrah swktu umat Islam sdg hadapi peperangn Uhud.Berita tntg kelahiran Hassan dberitahu kpd Rasulullah & setibanya baginda di rumah Fatimah,anak yang baru lahir itu diambil oleh baginda dan dinamakan Hassan walaupun Ali b. Abi Talib tlh pun memberi nama Harban.Denagan sangat gembiranya,Rasulullah akikahkan Hassan dan inilah menjadi ikutan kpd umat Islam yang mampu hinggalah ke hari ini.

Hassan terkenal sbg seorg pemurah dan warak.sifat2 ini jelas terbukti krn semua apa yg ada di dunia ini hendak ditinggalkannya krn ingin mencapai apa yg ada disisi Rasulullah SWT.Ketika Rasulullah wafat,Hassan belum pun berusia 8 tahun tetapi dalam umur yg masih muda Hassan telah byk ambil cth dan adab mulia drpd Rasulullah.Beliau membesar dalam kegiatan menghafal Al-Quran dan meriwayatkan hadis-hadis Nabi.

Sayidina Hassan kmbali kerahmatullah pd 49 Hijrah akbat terminum racun.Pd saat kewafatannya,beliau telah mengutus adiknya Hussin utk menemui Sayidatina Aisyah memohon agar Hassan dapat ditanam disamping datuknya (Rasulullah SWT).Tetapi hasrat Hassan ditentang org2 Bani Umaiyah dan terpaksa disemadikan di perkuburan Baqi'. - Amni

Berdoa Untuk Saudara Mukmin tanpa pengetahuannya adalah satu amalan mulia..

Amalan berdoa adalah tuntutan yang amat digalakkan oleh Allah SWT dan RasulNya.Firman Allah SWT bermaksud : "dan Tuhanmu berfirman:berdoalah kepadaKu,nescaya akan Ku perkenankan bagimu"(Al-Mu'min:60).FirmanNya lagi bermaksud"Berdoalah kepada Tuhanmu dengan merendahkan diri dan suara yang lembut.Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yg melampaui batas(tentang apa yang diminta dn cara meminta)."(Al-A'raf:55).

Dalam konteks berdoa ini amat dianjurkan kepada individu muslim disamping berdoa untuk dirinya sendiri,berdoa untuk kesejahteraan orang lain juga sbg tanda kesatuan ummah yang berat sama dipikul dan yang ringan sama dijinjing.Jika tiada upaya menghulurkan bantuan dalam btuk fizikal,maka disinilah letaknya peranan doa.Benarlah sabda Nabi SAW yg brmaksud,"Barangsiapa yg tidak mengambil berat permasalahan orang Islam yg lain,dia bukan dari kalangan mereka".
Dalam ayat Al-Quran , Allah menukilkan doa yang dipanjatkan oleh Nabi Ibrahim yg bmaksd "Ya Tuhan kami,berilah keampunan kepadaku,kedua ibu bapaku dan sekalian org-org mu'min pd hari terjadinya hisab (hari kiamat) ." (Ibrahim:41). Allah menukilkan pula doa Nabi Nuh bmksud"Ya TuhanKu,ampunilah aku,ibu bapaku,orang yg masuk krumahku dgn beriman dan semua org-org beriman baik lelaki mahupun prempuan,dan jgnlah engkau tmbahkan lagi bg orang-orng yg zalim itu selain kebinasaan,"(Nuh:28).

Petikan daripada hadis,drpada Abu Darda' RA bhwa dia mndgar Nabi Muhammad SAW bersabda maksud:"Tidaklah berdoa seorang muslim thadap saudaranya scra ghaib(tnpa dketahui saudranya itu)melainkan akan berkatalah para malaikat ,engkau juga beroleh yg seumpama dgnnya."(Riwayat Muslim).DaripadabIbnu Umar RA,Rasulullah SAW bersabda yg bermaksud:"Doa yg plg segera dimakbulakan ialah doa scra ghaib (tanpa pgtahuan org yg didoakan itu)."(Riwayat Abu Daud dan Tirmidzi).
Dalam mengerjakan solat jenazah,selepas takbir ketiga,doa dibacakan utk memohon kebaikan kpd si mati.Doa yg selalu dbaca bermaksud:" Ya Allah,ampunilah dia,rahmatilah dia,maafkanlah dia dan jauhilah dia drpd bala,muliakanlah tmpatnya,luaskanlah tmpat masuknya (kubur),brsihkanlah dia dgn air,air salji dan air embun,brsihkanlah dia drpd dosa-dosanya seumpama baju putih yg bersih dr kotoran,gntiknlah rumah yg lbh baik drpd rumahnya,keluarga yg lbh baik drpd keluarganya,isteri yg lbh baik drpd isterinya,masukknlah dia ke dalam syurga,lindungilah dia drpd azab kubur & siksa api neraka" (Riwayat Muslim).

Konklusinya,indahnya ajaran Islam bukan sekadar amalan-amalan yg dilakukan scr fardi (utk individu itu sndiri),tetapi mencakupi amalan scr jamaie(kolektif) spy kerukunan dlm masyarakat dpt dijalinkan blndaskan ajaran syariat spy hidup sentiasa dlm keberktan dan redhaNya..-Tengku.. Amni