Wednesday 17 June 2009

RUPANYA MIRIP RASULULLAH..

Siapa?Adakah anda tahu?Isterinya?anaknya?cucunya?

Hassan bin Ali bin abi Talib,cucu kepada Rasulullah SAW drpada puteri baginda, Siti Fatimah Az-Zahra adalah seorang pemuda yg dikatakan plg byk mirip Rasulullah SAW.Beliau dilahirkan pada bulan Ramadhan tahun 13 Hijrah swktu umat Islam sdg hadapi peperangn Uhud.Berita tntg kelahiran Hassan dberitahu kpd Rasulullah & setibanya baginda di rumah Fatimah,anak yang baru lahir itu diambil oleh baginda dan dinamakan Hassan walaupun Ali b. Abi Talib tlh pun memberi nama Harban.Denagan sangat gembiranya,Rasulullah akikahkan Hassan dan inilah menjadi ikutan kpd umat Islam yang mampu hinggalah ke hari ini.

Hassan terkenal sbg seorg pemurah dan warak.sifat2 ini jelas terbukti krn semua apa yg ada di dunia ini hendak ditinggalkannya krn ingin mencapai apa yg ada disisi Rasulullah SWT.Ketika Rasulullah wafat,Hassan belum pun berusia 8 tahun tetapi dalam umur yg masih muda Hassan telah byk ambil cth dan adab mulia drpd Rasulullah.Beliau membesar dalam kegiatan menghafal Al-Quran dan meriwayatkan hadis-hadis Nabi.

Sayidina Hassan kmbali kerahmatullah pd 49 Hijrah akbat terminum racun.Pd saat kewafatannya,beliau telah mengutus adiknya Hussin utk menemui Sayidatina Aisyah memohon agar Hassan dapat ditanam disamping datuknya (Rasulullah SWT).Tetapi hasrat Hassan ditentang org2 Bani Umaiyah dan terpaksa disemadikan di perkuburan Baqi'. - Amni

No comments:

Post a Comment